2009. június 23.

Rapsonné

Marosszék és Gyergyó között
Lakatlan a hegy gerince,
Erdő bundál végig rajta
Nincsen csárda, csapszék, pince.

Zord magányát, hűs talányát
Megzavarni bárki merné,
Csadaj, csalit, szederinda
Vad toportyán visszaverné.

Fenyves erdő sátorából
Sziklaszirtek zsörtölődnek,
Televény itt nem terem meg
Lucfenyőnek, kőtörőnek.

Fenn, ahol már mászhatatlan
Kő fúgája, szikla hornya,
Magasodik, mint a fárosz
Rapsonné várának tornya.

Harminchárom ablakában
Gyertya táncol minden este,
Napnyugtakor szinte lángol
Vimpergája kőkeresztje.

Rapsonnéról azt beszélik,
Tündér és vasorrú bába,
Egyszerre van kint is, bent is,
Vár fokán és a szobába.

Látó asszony és vajákos
Bármi ellen van kenőcse,
Isten tudja, hány íziglen,
Bűbájos volt minden őse.

Bájos és rút egy személyben,
Mások felett nem ítélő,
Hol kisasszony, hol nagyasszony,
Máshogy élő, Istenfélő.

Ha Kolozsvár nagyharangja
Megkondult a nagymisére,
Hat táltosló vitte-hozta,
Három másik elkisérte.

Torzsos úton, bucka hátán
Sárgöröngyön vitték, vonták
Vízmosáson, szűk csapáson
Átrepülve Bátost, Tordát.

Ite, missa est-re várva
Ott toporgott már az ördög
Szitkokat szórt Szent Mihályra
Patával kapálva gödröt.

Mézes-mázas szóra készült,
Rapsonnét hogy bekerítse,
Kénkőbűzös nagy palástját
Lába elé leterítse.

Bár a tömjén még kisérte,
Corpus Christi zárta ajkát,
Ám az ördög nála termett,
Köpenyébe rejtve farkát

Így kérlelte: hagyd az Istent,
Ördöngösök ősi sarja
Ördöngösnek ördög is szent
Ősi törvény így akarja.

Lelkemet, te rusnya fajzat,
Nincs hatalmad megszerezni!
Megsüvegel majd a karzat,
Én nem foglak megszeretni!

Tegyünk próbát - így a rusnya
Szemed fényét elveszejtem,
Hulló csillag villanását
Minden éjjel én meszeltem.

Te akartad, itt a próba:
Sok a jóból, jó a sokból:
Építs utat a Dunáig
A Görgényi havasokból!

Üti markod, hogyha tartod:
Egy völgy ezüst, egy domb arany.
Vasárnapra, kész utamra
Hulljon első napsugaram!

Nekiakasztott a beste
Harminchárom tüzes ekét,
Harminchárom vörös macskát,
Azokat biztatta ekképp:

˝Ördögadta macska karma
Ostorom, ha megvakarna,
Futni, mint a nyúl akarna
Macskanyád meg elkaparna˝

És vasárnap pirkadatra
Feltisztult a pille pára
Rapsonné a hintajával
Felszökött a Hargitára

Hargitától Úrhidáig
Csillogott az út ezüstje
Harminchárom vascsoroszlya
Úgy elégett, szállt a füstje

˝Jó az utad, úgy találom
Dunán innen, Dunán túl is
Megadom a fizetséged
Mert így szól a korpuszjúrisz˝

Rapsonné a tarsolyából
Elővesz egy színezüstöt,
Balkezét meg úgy formázza
Homorúan, mint egy üstöt.

˝Íme, itt a völgy ezüstöd,
Ez a jussod Kolozsvárig˝
S egy arannyal jobbja bütykén:
˝Aranyhegynek itt e másik˝

Hogy egy asszony így kijátssza,
Dúl az ördög, szarva pattog
Ma is látják a Szovátán
Követ hányni a parasztok.

Gyergyó felől Kolozsvárra
Nyílegyenes út vezetne,
De úgy mondják, hogy a sátán
Nagy kövekkel betemette.

Rapsonnénak keze alatt
Balról jobbra ment a rántás,
Azért lett a görgényi út
Véges-végig ördögszántás.

Megjegyzés:

Urhidán is látni vélik
Az ördögöt nagy kaszával,
Vörös macskákat csalogat
Junioros Whiskasával.




 


AMF - Hozzászólások:
Dátum: 2009-06-24 07:52:00 -- írta: A-ny
tökéletes reggeli olvasmány vót reggeli hagymás lepényem mellé:)

(köszönet a hangulatért!)
gratu: A-ny



Dátum: 2009-06-24 09:55:39 -- írta: csataloo
Maradok ˝Az álom a vár alatt˝ című Áprily változatnál, kéretlen, hívatlan, kivételesen.



Dátum: 2009-06-24 11:11:06 -- írta: Tarpay
Parajdon egy hetet tőttem,
hogy Rapsónét fékerössem,
de mindég csak esső esött,
így esött, hogy nem láttam őt,
se a várát (úgyis ledőtt)
viszont kaptam ördög-időt,
nyakba, hátra köhögtetőt.
... Parajd kövén só olvadott,
szemem sarkán,
orrom alján
könny csillogott...

... Én itt csak ökörködök, de a te ballada-feldolgozásod óriási!
Szeretettel:
Tamás



Dátum: 2009-06-24 13:16:03 -- írta: Edafelicia
Szóm˝ veszejtve, csak merengek...
Remek lett!
Szeretettel ölellek!



Dátum: 2009-06-24 13:24:42 -- írta: tonibacsi
Számtalan József Attila-díjas költő helyett választom inkább Áprilyt, de az AMF-en nincsenek Áprilyk. Köszönöm a szíves olvasást



Dátum: 2009-06-24 13:34:20 -- írta: tonibacsi
Mi az a hagymás lepény? Az ebédutáni feketekávénak jobban örültem volna!

Köszönettel: tonibacsi



Dátum: 2009-06-24 13:46:25 -- írta: tonibacsi
Én vagyok a te adósod, vagy te vagy az én adósóm?
Talán Gyergyószentmiklóson
Szerencséd lesz jobb idővel.
Boszorkányos bájú nővel
Arrafelé nem lesz dolgod
Lesz egy kis székely koboldod
A többit meg majd megoldod.
Székellyel ne kukoricázz,
Ezt papolta az apósom
Én vagyok a te adósod, vagy te vagy az én adósom?



Dátum: 2009-06-24 13:56:59 -- írta: tonibacsi
Egy völgy ezüst, egy hegy arany
Péterfillár, ha tornya van.
Vigyázzon fórummal, klubbal,
Ugy jár, mint a belzebubbal!



Dátum: 2009-06-24 14:15:52 -- írta: Tarpay
Boszorkányos bájú nővel
én Udvarhelyt találkoztam,
s hogy eldobta 30 évünk,
én őt 1x sem átkoztam.
Kicsi félvért szült meg nékünk,
fele székely, félig magor
neve is csak félig enyém,
közös éltünk, közös-vérünk
tanúja: Tarpay Gábor

--a mérleg kiegyenlített állapotban
(talán) most van. (?:)



Dátum: 2009-06-24 15:03:52 -- írta: Romoska
Kedves Tonibácsi!
Balladádat olvasva, mintha egy régi film pergett volna le a szemem előtt. Hatása alá kerültem.
A megjegyzés: nem mindennapi.
Szeretettel: Romoska



Dátum: 2009-06-24 18:53:00 -- írta: tonibacsi
Siménfalva, Bethlenfalva, Boldogasszonyfalva
Vasárnap ha arra járok, mindig ki van nyalva
Nem is megyek feleségért által Udvarhelybe
Ahány lánynak kurizálok, mind itt vagyon helybe

(A salamondáré-dikkendáré dallamára)



Dátum: 2009-06-24 18:58:20 -- írta: janos
Szétdobált kövek Úrhidán, majd raknak rá bitument-tán

Kőszárhegyről nem látni-de
Gyergyónál előttünk az utolsó székely rabonbán (és boszorkány), vár
- s tövében forrás,
ahol egykor a gyermek Áprily Lajos leste meg Rapsonné világszép leányát.
Szél hátán, Pünkösd másodnapján
éjjel, Rapsonné ismét törvényt ül népe fölött keményen-
s a székely kisfiúból akkor lesz legény,
ha csókot kap az úrnő leányától ez éjt...

TE TÓNI BÁ LETTÉL DELI LEGÉNY -
jártál ott-kaptál ott boszorkányos csókot?
***ezen tény inspirált, meg kell írjad e szép költeményt?***

Grat. János



Dátum: 2009-06-24 19:00:44 -- írta: tonibacsi
Rapsonné vára is romos
Szeretettel vettem Romos(ka)
Hogy végig elolvastad
A történet nagyon vastag.
Légy a tesóm! Van rá nagy ok,
Kívül belül romos vagyok.



Dátum: 2009-06-24 19:12:51 -- írta: Edafelicia
Úgy járok én, ahogy lépem,
Isten engem, úgy segéljen.
Lehet ezüst, vagy aranya,
Nem számít az, csak a szava!



Dátum: 2009-06-24 19:13:23 -- írta: tonibacsi
A MAGYARSÁG NÉPRAJZA °° Sajtó alá rendezte VISKI KÁROLY III. kötet SZELLEMI NÉPRAJZ, MONDA (Solymossy Sándor), 210. oldal.



Dátum: 2009-06-24 20:19:58 -- írta: Lemli.Rozsi
Nem megyek most Hargitára, esetleg Urhidára.
Odavihetem neked az ezüsttallért - gratulára?

Prütyis üdvözlettel: Rózsi



Dátum: 2009-06-25 07:28:42 -- írta: samumiklos
Tonobácsi!

Nagyon tetszik!! A vége pláne!

samu



Dátum: 2009-06-25 08:12:45 -- írta: Tarpay
Attó˝ bódog Boldogfalva;
mellette van Bikafalva.
Ha az tőle távol esne,
neve lenne: Szomortelke...

(a saját hülye fejem után:)



Dátum: 2009-06-25 11:35:49 -- írta: tollhegy
Ezeregy csillag érte, Tónibácsi!:)

Szeretettel:
Marianna



Dátum: 2009-06-26 08:33:40 -- írta: showsaw
Nagyon tetszett...... grat...



Dátum: 2009-06-26 21:05:41 -- írta: Uccika
Szenzációs! Nagyon, nagyon.



Dátum: 2009-06-26 22:20:09 -- írta: szocpol
Aztateringettét!
Tökéletes műalkotásodhoz, értelemtől átitatott humorodhoz, üzeneted zászlajához, szavad kincsesládájához, fantáziád pazar szekeréhez csakis gratulálni tudok Tóni! Ámulatba ejtő vagy...
barisanikó



Dátum: 2009-06-27 10:43:49 -- írta: tonibacsi
Az alapanyag kész volt, mint a mirelit pizza, Én csak betettem a sütőbe.

Örülök, hogy végig tudtad olvasni.

Pusszantás: tb.



Dátum: 2009-06-27 10:55:05 -- írta: tonibacsi
Elkényeztetsz! Évszázados mondát dolgoztam fel. Ez csak örökség (Remains)!

Sok szeretettel: tonibacsi



Dátum: 2009-06-27 11:13:52 -- írta: tonibacsi
Nem kell menni a Hargitáig. Szovátától délnek van Parajd. Parjdról a Bucsin-tető felé vezető uton (balkéz felé) feltünik Rapsonné vára. Békát, miskárolókést, kovát-acélt-taplót ne vigyél magaddal! Férfi alsónemüt ne tégy kosaradba! Vigyél imakönyvben-préselt fehér virágot, lámpatisztító füvet, páfrányfenyő friss levelét, szelencében aranypénzt, ezüstpénzt, pogácsát, Cavintont. (diót, mogyorót a gyereknek)

Ölel: tonibacsi



Dátum: 2009-06-27 11:18:21 -- írta: tonibacsi
Köszi! Nézz be máskor is! Majd írunk valami sawlekötőt!



Dátum: 2009-06-27 11:20:35 -- írta: tonibacsi
Köszi! Köszi!

A macskák fontosak. Csak ne hugyoznának a papucsomba!



Dátum: 2009-06-27 11:25:12 -- írta: tonibacsi
Köszi drága Marianna!

T. tudja az utat (Parajd - Bucsin-tető). Udvarhelyre nem kell bemenni. Köszönöm az ezeregy csillagot, majd még mesélek (ha jó leszel).



Dátum: 2009-06-27 14:40:20 -- írta: szocpol
Meglehet..., DE! ezüst tácán nyújtottad át, fáklya hunyorgó lángja mellett, farkasüvöltés közepette:_).
szp



Dátum: 2009-06-27 14:41:33 -- írta: szocpol
Ja... és a most tapasztalt szerénységed nem áll jól neked:_)



Dátum: 2009-06-27 23:03:24 -- írta: mafla
Zseniális! Egyszerűen hihetetlen, miket alkotsz mostanában!
A rafinéria, a balladai homályos hangulaton átpislogó játszi irónia, s maga az ötlet, a megvalósítás! Ördögöd van! Csodálatos!
Hm. Valami nem frankó a világban, ha Te csak itt publikálsz!
Na lám, én meg feltaláltam újra a spanyol viaszt! Vigasz ez Neked, édes Öregem?!



Dátum: 2009-06-28 18:33:38 -- írta: tonibacsi
Négy ördögöm is van, de remélem, hogy a jóisten vigyáz rájuk!
A világban semmi sem frankó.
De ha elolvasod egy-egy versemet, az már vígasz!

(Szörnyű messze vagy te! Ellenőriztem az útvonalat a Marostól a fazekadig. Jeruzsálem nincs közelebb?)

Köszönöm hogy benéztél!

Ölel: tonibacsi



Dátum: 2009-07-01 23:48:23 -- írta: mafla
Négy unokád van, kedves tonibacsim?

A versim csak fikció volt. Egyébként 4 km-re van a Maros Makótól. Jeruzsálemben még nem jártam, így nem tudom, közelebb van-e.:)

Szeretettel
maflád

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése